Mindfulness cursus

Mindfulness voor het dagelijks leven! Mijn ervaring

Bonjour! Vandaag een blog vanuit het zonnige Frankrijk. Het is avond, eindelijk afgekoeld en ik zit lekker voor onze tent. Ik zit me hier ontzettend relaxed en zen te voelen en dat herinnert mij aan de cursus Mindfulness voor het dagelijks leven die ik nog niet zo heel lang geleden gevolgd heb.

Met het volgen van deze cursus heb ik geleerd hoe ik me in een paar minuten van chaotisch en gestressed naar rustig en gelukkig kan gaan voelen. Ik heb geleerd hoe ik in een paar minuten tijd mijn gedachten kan beschouwen als mijn beste vriend, in plaats van mijn grootste vijand.

Deze cursus is geschikt voor mensen die:

  • op dit moment niet helemaal lekker in hun vel zitten
  • last hebben van stress, burn-out of misschien wel een depressie
  • vaak de hele dag door lopen te piekeren
  • het moeilijk vinden om rust te vinden en te ontspannen
  • elke dag weer dezelfde zorgen hebben
  • het zat zijn om constant opgeslokt te worden door hun gedachten in plaats van écht te leven
  • geen last hebben van al het bovenstaande, maar wel aan de slag willen met Mindfulness voor meer creativiteit, een ijzersterke focus en meer geluk

Wat doet constante stress met je lichaam…

Constante stress zorgt ervoor dat het lichaam niet kan herstellen, het lichaam zal altijd alert en geactiveerd blijven.

Duizenden jaren geleden was dit juist goed. Dit waren de automatische mechanismen van je lichaam om te vluchten voor gevaarlijke en levensbedreigende dingen. Gelukkig maar, want waarom zou je lichaam en geest zich druk maken om je spijsvertering, je gelukkig voelen of andere dingen wanneer je in direct levensgevaar bent?

Het wordt pas een probleem wanneer deze staat van alertheid en stress een constante staat van ‘zijn’ wordt.

Vandaag de dag is dit wel bij veel mensen het geval. Het lichaam reageert op veel situaties alsof het in levensgevaar is.

Dit komt omdat je je zoveel zorgen maakt over dingen. Je brein vind het moeilijk het onderscheid te maken tussen echte levensbedreigende situaties en dingen die je zelf verzint.

Maar je lichaam reageert wel op dezelfde manier.

Het lichaam geeft op zo’n moment voorrang aan het reageren op die alertheid boven allerlei andere belangrijke lichaamsfuncties, zoals de spijsvertering en het immuunsysteem.

Wist je dat meer dan 75% van de bezoeken aan de huisarts stress-gerelateerd is…

Dit kan weer voor allerlei andere lichamelijke en psychische klachten zorgen.

Lichamelijke klachten zoals: Verhoogd cholesterolgehalte, slaap problemen, hartkloppingen, pijn in de spieren, hoge bloeddruk, hoofdpijn, vermoeidheid, weinig eetlust, lage weerstand en maag- en darmklachten.

Psychische klachten zoals: Depressiviteit, gefrustreerd, niet meer kunnen genieten, prikkelbaarheid, weinig tot geen interesse in mensen en dingen, besluiteloosheid, gevoel van machteloosheid, gejaagd gevoel, minder  tot geen controle over emoties en angsten.

Gedragsverandering: Teveel eten, te veel roken, drinken en medicijnen gebruik, verlies van focus en concentratie, veel klagen en zeuren, weinig actie ondernemen, lage productiviteit.

Problemen op het werk: Meer fouten maken, moeite hebben om beslissingen te nemen, niet gemotiveerd, meer kortdurend verzuim, onderlinge spanningen en conflicten, minder productiviteit. (Bron: Universiteit van Twente)

Wetenschappelijk bewezen voordelen van Mindfulness

De wetenschappelijk bewezen voordelen van Mindfulness zijn onder andere:

  • Het nemen van betere beslissingen
  • Betere focus en concentratie
  • Betere en kwalitatievere nachtrust
  • Meer controle over het autonome zenuwstelsel
  • Verhoging van het algehele gevoel van geluk
  • Toename in creativiteit

De online cursus Mindfulness voor het dagelijks leven bestaat onder andere uit:

Deel 1 bestaat uit dagelijkse inspiratie:

Gedurende 8 weken lang, krijg je elke dag een inspirerende mail met uitleg en een Mindfulness oefening. Je bent dagelijks ongeveer 30 minuten met de oefeningen bezig, meestal minder. Elke week wordt er een ander aspect van Mindfulness behandeld. De mails zorgen ervoor dat je: 1. Niet te veel info in één keer krijgt, maar stap voor stap aan de slag gaat met Mindfulness. 2. je 8 weken lang met Mindfulness bezig blijft, zodat het een gewoonte kan worden. 3. je gecoacht wordt om dagelijks met Mindfulness bezig te zijn. Je krijgt stap voor stap meer grip op onproductieve en stressvolle gedachtes. 4. Je niet alleen bezig bent met je fysieke lichaam, maar ook bezig bent met je brein. 

Deel 2 bestaat uit:

Bij elke week van de cursus krijg je verschillende oefeningen. Soms is dit een oefening die je bijna altijd en overal kunt doen. Andere keren kan het een oefening zijn waar je echt even voor moet gaan zitten. In dit geval krijg je vaak een video, of audio bestand bij de oefening. Je hoeft dan dus alleen maar te gaan zitten en te luisteren naar wat er gezegd wordt. Je kunt de audio bestanden en video’s bekijken en luisteren op bijvoorbeeld: De Ipad of Ipod, je computer, je laptop, je smartphone.

Je krijgt ook een gratis bonus module Mindfulness voor op het werk!

Deze bonus module kost normaal 27 euro, maar die krijg je er nu gratis bij. We zijn gemiddeld zo’n 8 uur per dag op ons werk. Veel stress en frustratie waar we dagelijks mee te maken is werk gerelateerd. Hoe fijn is het om dit ook lekker op  je werk te kunnen laten door daar Mindfulness te kunnen beoefenen! In deze extra bonus ‘Mindfulness op het werk’ leer je ook praktische tips en oefeningen die je dagelijks kunt toepassen om je niet te laten meeslepen door de de stress en spanning die je ervaart op je werk.

Wat ik heb geleerd tijdens het volgen van deze cursus

  • Ik voel me relaxter en minder gestresst op elk gewenst moment
  • Ik kan Mindfulness toepassen in het dagelijkse leven
  • Ik kan mijn eigen Mindfulness oefeningen gebruiken wanneer ik ze nodig heb
  • Ik ben me beter bewust van mijn ademhaling
  • Ik heb een betere focus en ik ben creatiever geworden door Mindfulness
  • Ik kan beter slapen en ik kan zonder zorgen naar bed  gaan
  • Ik kan meer genieten van dit moment (het enige moment waar je zeker van bent)
  • Ik voel mezelf gelukkiger 

Er is geen snelle manier naar een gelukkigere brein

Wat je ook leest op Internet, ik heb geleerd dat er  geen “snelle manier” is naar een gelukkiger en gezonder brein.

Er zijn allerlei programma’s zijn die je een snel resultaat beloven, deze snelle resultaten zijn vaak net zo snel weer verdwenen zijn als dat ze gekomen zijn op de momenten dat het tegen zit.

Het beste is om geleidelijke en constante stapjes te nemen naar een minder stressvol en gelukkiger leven zonder zorgen.
Mindfulness helpt je hier bij.

Probeer Mindfulness voor het dagelijks leven voor 30 volle dagen op proef!

Wat mij heeft overgehaald om deze cursus te doen is dat je, wanneer je niet tevreden bent, binnen 30 dagen de cursus mag opzeggen! Dus als je na het doen van de oefeningen niet 100% happy bent met de aanschaf dan kan je binnen 30 dagen  na je aankoop een mailtje sturen en storten ze het geld direct naar je terug.

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *